söndag 11 oktober 2009

♥ Zita ♥

Då kan vi äntligen avslöja familjen Jensens lilla hemlighet; en fyrbent liten sötnos flyttar snart in. Och det är inte någon katt minsann ;)
Det är en alldeles underbar liten Rhodesian Ridgeback tik ♥
Hon kommer från Margareta Lantz kennel Stenänga i Sjöbo från The Hot Six kullen innehållande 4 tikar & 2 hanar. Hennes namn är Hot Chic men jag har valt att döpa henne till Zita.
Så här gick det till;

När jag var på hundutställningen i mitten av september så blev jag rekommenderad att kontakta Margareta då hon skulle vara väldigt seriös & hade en lång erfarenhet av Ridgebacks.
Jag ringde henne faktiskt samma dag som jag kom hem men fick inget svar. Det gick 1 vecka & jag kunde inte släppa tanken på dessa underbara hundar.
Och som jag nämnt tidigare så sa jag redan som 10-åring att det var en Ridgeback jag skulle ha när jag blev vuxen. Tänk att jag aldrig kunnat släppa den tanken...

Nåja, jag skrev ett långt mail till Margareta sent en kväll den 22:e september.
Senare den natten svarade Margareta mig & morgonen därpå pratades vi vid i telefon. Och redan 2 dagar senare var jag på besök hos henne & fick träffa Bintis underbara valpar.

Valparna låg & sov när vi kom in i rummet. Det var speciellt en valp som fångade mitt intresse direkt, den tilltalade mig väldigt mycket. Då visste jag ingenting, inte ens könen. Valpen tittade upp på mig, hoppade ur bolådan & lade sig tillrätta utanför. Margareta berättade att det var den största tiken, den 'rosa'; Hot Chic.



Hot Chic


Hot Lips, Hot Line, Hot News & Hot Chic

Hon utsöndrande ett lugn & en trygghet samt en härlig självkänsla. Det var något med hennes uttryck...


Hot Chic

Valparna vaknade en efter en & vi tog ut dom på gården en stund.


Hot Chic


Hot Stuff (hane)


Hot Chili (hane)

Det blåste lite & en av tikarna höll sig intill mig & huttrade lite, det var den oranga, Hot Line.


Hot Line

Jag studerade & följde alla valparna noggrant men hur jag än gjorde så såg jag bara Hot Chic. Den 'gula' tiken, Hot News, var väldigt ljus i färgen & enligt mig är den mer röda vetefärgen finare.


Hot News

Jag stannade hos Margareta i över 4h den dagen. Jag hade många frågor som jag fick svar på, vi pratade om allt mellan himmel & jord, fikade & gosade med valparna. Det skulle ta ytterligare några veckor för dom att utvecklas innan Margareta ville ge klart besked om vem som hamnade var.



Hot Lips

Tanken på Hot Chic växte sig allt starkare, så stark att det blev oundvikligt för Peter att inte följa med nästa gång & titta på valparna. Jag kan väl erkänna att det mest är jag som varit den drivande i detta, Peter har varit lite mer försiktig och undrat om det verkligen är 'rätt' tid att skaffa hund nu. Däremot har vi alltid sagt att vi ska ha hund, det är kanske t.o.m så att han är mer hundmänniska än vad jag är..

Jag fick ett mail av Margareta nästföljande vecka där hon åter bad mig rangordna valparna i den ordning vilken som tilltalade mig mest. Jag förklarade som sist att (rosa) Hot Chic låg mig absolut varmast om hjärtat, (röda) Hot Lips tilltalade mig också.
Dilemmat var nämligen att Margareta skulle behålla en tik själv & det var en annan tjej som stått på kö i över 8 månader... Jag fick veta att Margareta lutade åt (orange) Hot Line & den andra tjejen var också intresserad av Hot Chic & Hot Lips.

Peter & jag diskuterade igenom en del & kom fram till att vi aboslut ville ha hund till 100%.
Jag bestämde en dag med Maggan som Peter & jag kunde komma förbi.
Dagen kom & vi körde förväntansfulla till Sjöbo. Så fort vi klev över tröskeln vaknade alla valparna till liv.
Peter sträckte sig över grindarna & pekade omedelbart på en valp & sa förväntansfullt; 'Är det hon?'
Jag blev alldeles stum & tittade på Maggan bakom hans rygg. Hon stod som en fågelholk hon också. Det blev alldeles tyst, den känslan glömmer jag aldrig. Det var Hot Chic! Märk väl att inga valpar bar halsband & han har inte studerat korten närmre. Då visste jag!

Det blev kärlek vid första ögonkastet & Petet var alldeles lyrisk. Han satt med Hot Chic i famnen & hon nästan somnade.

Vi stannade i 2 ½h & på vägen hem pratade Peter inte om något annat. Han ville ta hem en valp omgående :)

På kvällen skickade jag över bilderna till Maggan som vi tagit. Tillbaka får vi det vi väntat & längtat så efter; 'Jag kan lova att du får Chic - Zita'! Jag ropade ner till Peter på nedanvåningen & vi blev överlyckliga!
Jag tror också kanske att Maggan såg att vi inte bara valde Zita, hon valde oss...












2 kommentarer:

Mitha sa...

Gud va söt hon är,förstår ni fastnade för just henne!! Lycka till <3

Henrietta sa...

Vilken härlig historia ♥ Roligt med tillökning i familjen!