måndag 5 oktober 2009

Utställning i Albertslund, DK 26/9


Ja, tiden flyger minsann iväg. Sedan sist jag skrev så har jag hunnit med 2 utställningar, en i grannlandet Danmark & en i Hässleholm.
Jag ska försöka sammanfatta det så gott det går annars blir det alldeles för mycket att skriva :)

Utställningen i Danmark var lika trevlig som alltid. Jag hade med mig Glory, Mason & Rufus. Glory för att hon förhoppningsvis skulle få sitt sista cert & ta Champion-titel innan hon ska vila & Rufus för att hans rabies-vaccination precis blivit klar.
Träffade på Christa & Flemming, några som kommit att bli mycket goda vänner till mig.


Jag hade fått Aliosha Romero på Mason & Rufus. Det hade jag sett fram emot eftersom jag inte hade haft honom på mina katter sedan 5 år tillbaka.
Han blev väldigt förtjust i Mason & tyckte han var imponerande stark & muskulös. Mycket attraktivt uttryck, väldigt typad & fantastiskt temperament! Synd på hans 'sommar-päls' bara.
Vi pratade lite efter bedömningen & han frågade mig om han hade dömt honom tidigare.
Han undrade också om jag inte höll med om att hans öron kanske var i det minsta laget. Men jag bara sken upp & berättade att det är just detta som jag behöver & har strävat efter så länge jag kan minnas. Jag har verkligen blivit allergisk mot dessa torn som sitter mitt uppe på huvudet som dessutom är spetsiga & smala i basen.
Mason är guld värd i min avel & jag ser ju vilka fantastiska kattungar han ger. Och när jag förklarade för Aliosha att det tagit mig nästan 3 generationer att få bort dessa hemska öron så förstod han mig. Han var väldigt spänd på hans fortsatta utveckling.

Sedan blev det Rufus tur & även honom föll Aliosha i smaken. Han menade att han var harmonisk & imponerande 'all-over', underbart temperament & mycket vacker. Rufus blev Internationell Premier!

Glory skulle upp till Louis Coste. En riktig dröm-domare när det kommer till hantering av katter. Han lade Glory på rygg & tittade henne djupt in i ögonen när han pratade med henne. Han vann genast hennes förtroende :) Han tyckte verkligen hon var en 'Super doll'. Fantastiskt nosparti & top. Ja, en super feminin docka helt enkelt! Glory fick sin Champion-titel!

När det var dax för nominering hos Aliosha så stod det mellan Mason & en skogis i full kondition. Hur mycket Aliosha än ville ha Mason i panel så kunde han inte skicka upp honom i 'bikinin'. *haha*
Han valde den vackre skogisen.
Rufus stod emot ingen mindre än en Supreme Premier (Europa Premier) skogis från Aristo Limaz. Men Aliosha valde Rufus :) Mattes älskling!

Glory stod emot en birma, en skogis & en maine-coon inför nomineringen hos Louis. Glory visade upp sig & hängde fint som en riktig ragdoll. Slutligen var det bara hon & birman kvar. Det verkade vara ett ganska svårt val för Louis. Men så log han & lyfte armen mot Glory. Jippey! Flemming som gick assistent hos Louis blev lika glad som jag :)





I panelen fick Rufus 1 eller 2 röster, kommer inte riktigt ihåg men vad jag däremot kommer ihåg är att Glory förlorade Best In Show med 1 röst!! Både Louis & Aliosha röstade på Glory men en skogis fick 3 röster. Ack så nära, så nära.... Det hade varit ett välförtjänt 'avslut' på hennes karriär en tid framöver :)


Inga kommentarer: