torsdag 13 november 2008

Rufus BIS & Sweet BIS & BOB!!!

Då var den sista utställningen över för detta året - och vilken dag det blev!!
Föreningen Mästerkatten hade anordnat sin utställning i Båstad, i Hasses Lada, en lokal främst känd för julshower. Och det var den vackraste och absolut mysigaste 'utställningslokal' jag någonsin varit i. Det första vi möttes av vid incheckningen var en enorm öppen spis. Det knastrade och luktade så härligt. Lokalerna var praktfullt pyntade med ljusslingor, girlanger och glitter. Vilken julstämning! Och hela stämningen var fridfull och ljudnivån ovanligt låg. Det fanns nästan inget sorl alls.

Vi hade fått den tyske domaren Dietmar Sagurski på Sweet, Lennon & Rufus. Det var en proper och respektingivande herre. Han skulle börja att döma ragdoll och när jag såg hans första bedömning blev jag lite besviken eftersom han inte sa så mycket. Däremot kallade han fram ägaren innan han skrev och berättade. Rufus var på tur och han var väldigt lugn och Dietmar verkade gilla det han såg. Dietmar visade sig vara väldigt kunnig på ragdoll och allt han sa var noga genomtänkt, rätt och rättvist. Rufus fick sitt CAP och blev nu Premier :)
Lennon var nästa på tur och Dietmar blev först förvånad över hans unga ålder. Trots sina 7 månader har Lennon benstomme och storlek som en hane på minst det dubbla. Och han har päls som en hel kastrat ;) Det enda Dietmar anmärkte var på hans något ljusa ögonfärg. Han fick sin EX1 med glädje.

Sweet hade suttit helt tyst och lugnt i buren under föregående bedömningar men skenet skulle visa sig bedra senare under dagen.. När Dietmar lyfte ut Sweet och studerade henne sken han för första gången upp i ett stort leende. Enligt Dietmar så hade Sweet det mesta en ragdoll skulle ha och lite till ;) Han var ganska överväldigad till min storta förtjusning!

Han ville se alla 3 inför hans nomineringar. Rufus var först uppe, han stod i konkurrens med 3 andra kastrater, bla. en ragdoll. Men enligt Dietmar fanns det inget att dra på gällande Rufus så han blev hans bästa kastrat. Därmed blev han nominerad till panelen. Jag blev såklart överlycklig!
Sedan var det Sweets tur. Hon stod mot en ursöt birma och jag visste att Dietmar var väldigt förtjust i denne då jag sett den slå ut 4 andra birmor i sin klass. Men Dietmar verkade ha bestämt sig, han ville se Sweet i final :) Åh, min glädje bara bubblade över!
Sist ut var Lennon, han stod mot en birma och en skogis. Först slog han ut birman men sedan efter en stund valde Dietmar skogisen.
Panelen kom igång redan kl. 15 och min nervositet med den. Jag lär mig aldrig, det är lika jobbigt varje gång.

Rufus kom upp mot 4 andra kastrater. Det var 2 skogisar, en vacker ragdoll och en flott birma. Domarna tycktes samlas hos Rufus och återkom med jämna mellanrum. Resultatet blev att Rufus fick 4 röster av 5 och blev alltså Best In show-kastrat :) Glädjetårar kom såklart!
Dessutom skulle han stanna kvar till den stora slutfinalen, i år firade nämligen Mästerkatten 25 år och de skulle alltså ta ut Best of the Best (BOB) av alla BIS-katter.
Nu var Sweet inne i sin bur på scenen och det gick inte att ta miste på. Hon jamade hjärtskärande och pockade på uppmärksamhet hela tiden, både från assistenter och domare även om det inte var hennes tur än. Hon ville inte alls sitta där helt alena så assistenterna turades om att stå och prata med henne och någon slängde in en papperstuss som hon kunde sysselsätta sig med. Men damen gav sig inte. Domarna skrattade och pratade om henne på scenen.

Äntligen fick hon komma ut och då blev hon helt tyst. Hon sträckte på sig och stod på det lilla bordet med hennes långa plym till svans rakt upp i vädret. Emot sig hade hon 1 stor Maine Coon gosse, 2 skogisar och 1 söt birma tjej. Berta Nemkova kunde inte sluta pussa på Sweet och tryckte henne tätt in till sig. Även Cristina Kowalczuk hade svårt att slita sig från henne. Min puls steg mer och mer.

Och Sweet fick slutligen 4 av 5 röster och blev BIS-ungdjur! Oj, vad glad jag blev och tårarna flödade!

Nu fick vi alla ägarna till BIS-katterna gå upp på scenen och vänta in domarnas slutliga resultat.



Mina ben var som spagetti och när konfrencieren säger att Best of the Best är katt nr. 165, Amazing Dollz Kiss Me Sweet, hörs en glädjeskri nere från höger sida i publiken (Tack alla för ert stöd och gratulationer) och jag kunde knappt tro mina öron. Vilken lycka!!

Jag fick så mycket fina priser, pokaler och rosetter, för att inte tala om kattmat, leksaker och skålar samt en otroligt vacker tavla från Mästerkatten.

Flera assistenter kom fram till mig på scenen, dels birmuppfödare, och lovordade min lilla prinsessa. Sådant värmer verkligen i hjärtat! Jag vet ju själv vad jag tycker om mitt lilla hjärtegryn men att andra också ser det är fantastiskt roligt!
Och Cristina Kowalczuk kom fram och sa; 'Congratulation! She's just an amazing doll! You should be so proud of her!'
Tack alla för en helt fantastisk dag! Den kommer jag att leva på länge :)
En stor eloge till Mästerkatten för ännu en otroligt välplanerad och välorganiserad utställning!



2 kommentarer:

Henrietta sa...

Grattis igen till dom fina resultaten! Det var roligt att se så många bilder!
Kram

Anonym sa...

Uffff, jeg fik en stor klump i halsen, da jeg læste din beretning fra showet...
SUPER SUPER lækkert, hun er UNDERSKØN din lille prinsesse

Kram Dorthe