torsdag 23 juli 2009

Mason blev BEST IN SHOW!!


Ja, det var en fantastisk helg i Osby trots att jag var väldigt trött pga. sömnbrist dagen innan.

Jag var väldigt nyfiken på Lene Glem, som är en nyexaminerad domare från Danmark, som jag skulle ha till Mason. Jag har hört så mycket positivt om henne från ragdoll-folk så det skulle bli extra roligt.
Och vilken domare sedan! Wow, jag blev så imponerad & varm i hjärtat på samma gång. En fantastisk människa, så omtänksam, otroligt bra hand med katterna & mycket kunnig.
När Mason kom upp på hennes bord så var det första hon sa; 'Oj, vilken stor & stark hane!'
Hon var tvungen att dubbelkolla att han verkligen bara var 11 månader gammal.
Mason stod ståtlig med svansen rakt upp i vädret samtidigt som han spann av vällust när hon pratade om & med honom. Till publiken sa hon att han verkligen trivdes här & inte var sen med att visa upp vem som var kung ;) Mason gör ofta en lustig sak när han spinner, han tar liksom upp tassen i luften samtidgt som han trampar. Det är så sött!
Lene berömde b.la hans starka typ, runda nosparti, excellenta öron & underbara ögonfärg. Ja, Lene var verkligen förtjust i vår herre!

Glory hade desvärre börjar att löpa precis dagen innan utställningen så hon var inte på sitt bästa humör. Först hade jag henne & Mason i dubbelbur men för att ta det säkra före det osäkra & lugna hennes hormoner satte jag henne i en enkelbur isället.
Jag hade till min stora glädje fått Karina Bjuran på henne & lovorden flödade. Karina utbrister med detsamma när jag kom upp med Glory; Oh - That Look! Och så skakade hon på huvudet.
Glory lät sig bedömas men vi ville inte bråka med henne för mycket. Hon körde upp rumpan i vädret & talade om hur hemskt hon mådde.
Karina tyckte att hon var SUPERTROUPER :) Och ville definitivt se henne igen inför nomineringen.


När det var dax för Lene Glems nominering så stod Mason i tuff konkurrens. En brun colorpoint ragdoll, en maine coon samt en magnifik skogis. När Lene säger till publiken att denne skogis tävlar i den högsta klassen, dvs. klass 1 & är Supreme Champion (tidigare Europa Champion) så inser jag att loppet nog är ganska kört.
Men Lene säger att idag var det ingen tvekan för henne; Mason blir hennes bästa hane & nominerad till panel! Jag blev alldeles yr när glädjen bubblade upp!

Inför Karina Bjurans nomineringar stod Glory mot en jätte fin blå bicolor ragdollhane samt en skogis & en maine coon. Hon hade väldigt mycket positivt att säga om dem alla men för henne var Glory nummer 1. Oj, vad glad jag blev! Karina gratulerade mig varmt.

När det var dax för panelen så var jag givetvis nervös. Jag & Marie-Louise stod ganska nära domarborden vid sidan om. När domarna hade gått runt & tittat & klämt på alla vuxna hanarna steg pulsen. Och när Masons nummer 123 ropades upp först höll jag andan. Nästa röst var på en skogis & då tittade jag mot domarbordet & Lene Glem blinkade till mig. Övriga röster var på samma katt; 123! Jipppeeyyyyy! Mason blev BIS! Jag flög fram till honom & pokalen kändes det som. Vilken härlig känsla!
Tack Susanne & Anette för en super trevlig dag!
Tack för alla gratulationer via sms, telefon & mail!

När jag senare skulle köra hem så kom Lene Glem fram till mig på parkeringen & sa att hon var tvungen att 'kigge på den smukke dreng en gang mere'. Ett välförjänt BIS tyckte hon :)

Glory tyckte att det var sådär roligt i panelen & domarna verkade tycka synd om henne.
Alla domarna var eniga om en vacker skogis som blev BIS.

Här är två filmer som visar Mason & lite av hans evinnerliga trampande ;)

Söndagen kom & jag kände mig något piggare då jag stupade i säng redan vid 22.30 på lördagen.
Glory var fortfarande lite irriterad men älskade när jag pysslade om henne.

Mason var uppe hos Jette Eva Madsen & hon gillade honom. Imponerande storlek & tyngd. Önskat kurvan på profilen något högre upp (precis vad jag också önskar). Annars en mycket lovande hane som hon ville se igen.
Jette-Eva bedömde även Glory & hon var mycket förtjust i hennes Rag-Look. Så skulle en bra profil på ragdoll se ut menade hon :) Trots att vi har sommar & pälsarna inte är vad de brukar vara så var hon imponerad av Glorys härliga pälskvalité & kondition. Och jag kan bara hålla med, Glory har en ypperlig päls som jag aldrig tidigare haft på mina ragdolls.

Inför nominering stod Mason mot samma Supreme Champion skogis som dagen innan samt 2 andra. Jette Eva valde skogisen men ville gärna se Mason till vintern igen ;) Denne skogis blev sedan också Best In Show. Man får ju turas om *haha*
Det är så himla roligt med domare som pratar med publiken samt ägarna & inte bara sitter & skriver vilket man ofta ändå inte kan läsa efteråt.

Glory hade tuff konkurrens i nomineringen. En maine coon, en skogis & en urfin birmahane som jag dessutom sett bedömas tidigare under dagen där Jette Eva sällan sett en birma i den storleken. Till slut stod det mellan Glory & birman men enligt Jette-Eva var Glorys helhet fantastisk & därmed hennes val. Jiihaa!

Jag passade på att köpa en klattlucka på 50% till katthuset av Carina på Tassalogen. Toppen!

Jag satt med Glory i knät innan det var dax för henne komma upp i panelen. Hon körde upp hela ändan emot mig & klagade lågmält. Stackare!
Det blev i alla fall en skogis som blev BIS. Jag såg domarna sitta & diskutera Glorys öronplacering. Lene Glem visade med händerna hur brett isär de faktiskt sitter redan. Speciellt när hon fäller dem också, då liknar hon mer eller mindre en oriental *haha*
Tänk vad bra i avelssyfte & tillsammans med Mason dessutom. Äntligen mina första high mitted kattungar :)

Fick dessa fina bilderna av Lone som hon tog i Hässleholm;


Rufus njuter hos Flemming ;)

Inga kommentarer: