fredag 17 juli 2009

Hej & hå vad det går :)


Katthuset börar så smått att ta form, pojkarna jobbade på ihärdigt hela dagen igår.
Jag & barnen åkte & badade med min syster med familj men min man var duktig & fotograferade deras framsteg med jämna mellanrum.
Ölen gick varma men det är ju inget nytt :) Är de danskar så är de ;)





En tråkig incident på kvällen var dock att min andra syster blev oerhört dålig varpå de misstänkte hjärnhinneinflammation pga. av alla symtom så jag körde henne akut in till sjukhuset i Lund vid 20.30-tiden. Tack & lov blev vi inskrivna väldigt fort & det var ovanligt lugnt på akuten. Kort därefter kom också vår andra syster.

De tog många olika blodprov, reflex & balanstester & röntgade hjärnan för att utesluta en blödning.
Hennes sänka var lite oroande hög samt hade hon många vita blodkroppar i blodet som tydde på en kraftig infektion i kroppen.
Det sista de skulle bli tvungna att göra, för att helt utesluta hjärnhinneinflammation, var att ta ett ryggmärgsprov & det fasade hon allra mest för. Problemet var att hon dessutom har diskbråck på 3st kotor i ländryggen & att de därför inte kunde sticka henne så långt nere som de egentligen hade velat. Dessutom har hon en tatuering i svanken vilket komplicerade det ytterligare eftersom man inte får sticka i färgen då denna kan komma in i ryggmärgen.
Först bedövades hon sedan stack läkaren henne flera gånger utan resultat. Till slut fick denne hämta en annan läkare som gjorde nya försök men inte heller hon lyckades få ut någon vätska. Oj, vad syster var tapper! Milda makter! Hon hade så fruktansvärt ont att man nästan ville säga åt dem att sluta.
Slutligen kallade dom på en mycket kunnig narkosläkare som lyckligtvis jobbade den natten. Utan bedövning satte han snabbt in den tjocka nålen & vätskan började genast att droppa. De fyllde 7st rör med ryggmärgsvätska. Äntligen!
Klockan hade nu hunnit bli 02.00 & vi väntade i 2st timmar på provsvaren. Vi pratade om gamla minnen & hade det hur mysigt som helst trots att tröttheten blev allt mer påtaglig.
Läkaren kom med provsvaren & lyckligtvis var det ingen hjärnhinneinflammation. Troligtvis en mycket aggressiv virusinfektion. Hon blev ordinerad ett helt apotek med tabletter som hon ska ta under den närmsta tiden. Skulle hon inte bli bättre om ett par dagar får hon åka in igen. Vi får hoppas på det bästa!


Så klockan 05.30 stupade jag i säng & blev såklart väckt av övriga familjemedlemmar vid 9.30.
De skulle alla ut med båten & jag försökte somna om men icke. Jag var ändå tvungen att gå upp & bada katter då jag ska ställa ut i Osby i helgen. Ingen ro & ingen vila *skratt*

2 kommentarer:

Emelie sa...

Hej.. Vilken tur att hon har er :) <3

Henrietta sa...

Vad fint det blir! Tur att det inte vara hjärnhinneinflammation! Ryggmärgsprov är ingen höjdare! Jag fick ta det fram i bröstbenet, mycket otrevligt.

Lycka till på utställningen!
Kram
Henrietta