onsdag 15 juli 2009

Arbetet i full gång...


Då var vi tre dagar in på semestern & i full gång med bygget av katthuset & rastgården. Det har onekligen varit perfekt väder att jobba i.
I måndags borrade jag & Peter 12 hål ½ ner i marken där plintarna skulle vara. Det var ett hårt jobb, speciellt för mig som inte har de armmuskler jag hade önskat att jag hade. Men det gick även om jag kastades åt sidorna ett par gånger när borren tog emot stora stenar som låg i jorden.
Sedan hann jag också med min nagelmanikyr - ett måste ;)
Dagen efter gjöt Peter betongen medan jag åkte in färgade & klippte håret - också ett nödvändigt ont *skratt*
Tur att jag har en så förstående man ;)
På eftermiddagen tog vi en liten paus & åkte ut med båten en runda. Det var avkopplande & barnen är numera lyriska för att komma ut på sjön!




Idag kom då hela lasset med allt material som ska användas. Och Peters lillebror Simon kom över för att hjälpa till. Så idag har det hunnits med en hel del, golvet till katthuset är mer eller mindre lagt med isolering & imorgon är det tid för att sätta upp väggar & dylikt. Spännande!

Jag blev lite chockad över hur stort katthuset faktiskt kommer att bli. När man pratar om 15 kvadrat låter det inte så mycket men när man ser det i verkligheten så blir det något helt annat. Om man skulle vilja i framtiden skulle man ju faktiskt kunna dela av det dessutom.
Utanför, under husets tak, så kommer de t.o.m att få ett litet trädäck som de kan sitta & njuta på.

Theas vattenkoppor kom som ett brev på posten, precis 2v efter Noahs. Men tack & lov har hon haft det minst lika lindrigt som Noah. Hon fick några fler i ansiktet men i övrigt så pratar vi inte om 100st som man hört inte alls är ovanligt. Dessutom får de ofta hög feber & blir helt uslagna. Men inte dessa små vilddjur inte. Och nu är det överstökat :)


Kattungarna fyller snart 12 v & lämnar alltså boet. Det känns alltid lite vemodigt men de kommer sannerligen att få bra hem. Mizzy kommer att få dras med oss här hemma istället :)
Denna kullen måste vara den mest ojämna kull jag någonsin haft, både storleksmässigt & typmässigt. De är såklart också en del urväxta nu.
Mizzy har verkligen det här söta uttrycket som jag gillar men hennes ögonfärg kunde gott ha varit bättre. Men Mason kommer att komplettera det med råge :)



Jag införskaffade en ny katt-tunnel som jag gör då & då från ÖB som var tänkt till kattungarna men den lade Glory genast beslag på. Mason tyckte också att den var mycket underhållande. Se här;

Som ni hör på slutet av filmen så funkar Glory & Hope inte så bra ihop, det blir en del gnabb dem emellan ibland. Detta bottnar i att Glory en gång blev instängd av misstag av antingen Noah eller Thea i kattrummet ett par timmar där Hope & hennes kattungar befann sig i början.
Glory & Hope hann aldrig bekanta sig med varandra innan kattungarna kom eftersom Glory flyttade in när Hope bodde hos Sofi. Hope vaktade naturligt nog sina ungar & var inte alls bekväm med att Glory befann sig där inne. Efter det har de aldrig dragit jämt.

Hope kommer snart att kastreras & flytta tillbaka till Sofi i Malmö. Där kommer hon förhoppningsvis att få leva ett långt & härligt liv fullt med egen-tid!

2 kommentarer:

Henrietta sa...

Inte utan att man blir lite avis på ert katthus :o))
Ha det så gott!
Kram Henrietta

Anonym sa...

Va söt Thea var där (trots sina utslag)....gullunge, kram mormor