måndag 11 maj 2009

Liten börjar bli stor



Vårt lilla charmtroll börjar bli stor. Och socialare tjej vår man leta efter. Att gå & handla med henne i affärer bjuder alltid på många skratt. Man hittar henne stående bland potatisen hjälpandes gamla tanter att lägga den ena potatisen efter den andra i påsen.
Hon tror att alla är hennes vänner & ropar glatt hej till alla hon möter. Och alltid möts hon av leende människor som glatt hälsar tillbaka. Skulle de mot förmodan inte svara drar hon sig inte för att peta på dem lite lätt & fråga; 'Vad heter du?'


Något mindre roligt är att hon börjat komma in i trotsperiod nr. 1. Hon har på ett par månader förvandlats från en lugn & harmonisk prinsessa till ett litet odjur emellanåt. Vi försöker att vara konsekventa och välja våra strider men det är inte så lätt alla gånger. Särskilt inte när en av oss inte är speciellt konsekvent...grrrr! Hon kan vara en riktig ögontjänare också, vet så väl vad hon inte får göra men gör det ändå och kollar in vår reaktion när hon gjort det. Men för övrigt är hon en riktig gullunge.

Vi var på utvecklingssamtal på förskolan i torsdags. Och Theas ansvarsfröken Caroline hade bara positivt att säga. Theas rörelse/motorik var mycket väl utvecklad, t.o.m finmotoriken låg långt före. Något som verkligen förvånat mig är att hon redan som 2-åring själv kunde ta fart när hon gungade. Det tog Noah ända tills han var 3 ½ år. Hennes tal ligger mer än 1 år före, det gjorde det faktiskt även på Noah.
De har haft inskolning för de mindre barnen på Theas avdelning nu & Thea verkar njuta av att ta hand om dom små.


Redan till hösten flyttar Thea upp till Noahs avdelning. Det ska bli spännande att se hur det kommer gå. Här hemma kan de verkligen vara som katt & råtta, till en början trodde jag faktiskt aldrig att de skulle kunna leka tillsammans. Men till min stora förvåning så har jag fått berättat för mig att när Thea är uppe & hälsar på inne på Noahs avdelning så leker de hur bra som helst. Och när de sa att Thea t.o.m satt i Noahs knä under sångstunden så fick de plocka upp min haka från golvet!


Jag är fortfarande sjuk :( Lite av rösten är tillbaka men febern vill inte helt ge med sig. Börjar bli riktigt trött på att vara hemma faktiskt.
Imorgon är det dax för Noahs 3:e fotbollsträning. Han har tjatat i ett helt år på att börja spela fotboll men han har varit för liten. Och han älskar det & är verkligen jätte duktig!
Jag kommer att bli en sådan typisk fotbollsmorsa som är på varje match, står & hejar vid sidolinjen & svär åt domaren ;)

Inga kommentarer: