söndag 17 maj 2009

Hur katten är det möjligt??


Igår kväll såg jag att Destiny nyfiket stod & spanade in i kattrummet. Eftersom alla de andra katterna var ute i rastgården så lät jag henne gå in. Hon gick försiktigt fram till de små & de sträckte sig upp mot henne. Hon undersökte & nosade lätt på dem. Sedan dröjde det inte länge förrän det såg ut så här;



Destiny älskar verkligen bebisar - det går inte att ta miste på! Och just därför gör det så ont i mitt hjärta att hon kanske aldrig får fler egna små dunbollar.
Efter ett tag kom Hope tillbaka & jag gjorde mig beredd till att ta Destiny för att undvika en möjlig attack...
Jag studerade dem noggrant men inte ett knyst kom det från någon av dem. Hope reagerade knappt utan la sig tillrätta på täcket utanför bolådan. Det verkade snarare som att hon ville att Destiny skulle ligga kvar & pyssla om hennes små.
Jag blev nästan stum av förvåning! De har alltså gått från att vara de värsta ovännerna till att ha en nära fungerande relation.

Och kort därefter så såg situationen ut så här;

Oftast brukar ju katter reda ut saker & ting & man måste låta dem göra det också. Man kan prova att gradvis exponera katterna för varandra. Detta används t. ex inom KBT-terapi och går ut på att en person som till exempel är rädd för något ska utsättas för detta i små, kortvariga doser och sedan trappas exponeringen gradvis upp.
De behöver inte bli bästa kompisar men det är viktigt att de fungerar hyfsat i gruppen. En orolig kattgrupp mår nog många dåligt av.

Vad är det med dessa tidigt löpande honor?! Glory har nu också satt igång & hon har precis blivit 7 månader! Inte ett tecken har hon visat utan när jag tittade ut i rastgården idag så vad möts jag av?! Jo, en sugen Mason som står över henne! Jag blir galen! Så det blir separering 1v framöver.
Det finns både för & nackdelar med tidigt fertila hanar ;)

1 kommentar:

Henrietta sa...

Vad söta dom är!