söndag 8 mars 2009

Välkommen hem Glory!!



Nu är hon äntligen här!!
Men kvällen igår slutade inte helt utan dramatik...


Eftersom tåget från Nyköping nästan var 1h försenat så fick Ulla & Milo slutligen sätta sig i en taxi, ja eller en minibuss med alla de burar packning, till Norrköping för att inte missa det tåget. Kalaset slutade på 800kr! Men jag kollade upp anledningen till förseningen & det var en vagnskada på tåget så högst troligt så får de alla pengarna tillbaka från SJ.
Nåväl, jag satte mig i bilen strax innan 20. När jag kom upp till Älmhult så började det att toksnöa! I samma stund dök det från ingenstans upp massor med skog på båda sidor & vägen blev bredare. Plötsligt kändes det som om jag befann mig mitt uppe i Norrland. Mycket märklig känsla! Jag kunde inte köra mer än 50-60km/h & ni vet ju hur ansträngande det är för ögonen när tusentals snöflingor bara virvlar emot vindrutan...Vägen täcktes också snart av massor med snö. Hade jag vetat detta hade jag aldrig kört utan väntat till dagen efter & tagit tåget i lugn & ro upp till Ulla i Växjö.
Min skräckfärd varade endast i 3-4 mil även om det kändes som 20 ;) Tack & lov var Ullas & Milos tåg försenat.
Exakt när tåget rullade in på stationen i Alvesta så nådde jag stationen.
Jag skyndade mig ut ur bilen & Ulla mötte mig med en grattis-kram varpå hon plockade ut lilla Glory från buren. Jag tror att mitt hjärta stannade för ett slag - Glory tog andan ur mig! Vilken skönhet! Det var ett sådat 'Magic Moment' - allt blev tyst för en sekund & snöflingorna föll sakta ner från himlen i skenet av en gatlykta.
Vi pratade en liten stund tills Ullas skjuts kom sedan började jag & Glory vår färd hem. Snön avtog ganska snabbt & så fort vi lämnat Småland blev vägarna bra igen. Jag kunde inte låta bli att tända taklampan i bilen flera gånger för att bara titta på henne. Och där låg hon på rygg i buren med tassarna i vädret & sov så fridfullt.

Nog för att jag har tyckt att nya katter har 'flyttat in' & känt sig hemma väldigt fort hos oss men Glory tar priset! Jag började med att ta in henne i kattrummet & genast spatserade hon in i kattlådan & kissade. Hoppade ut, tittade upp på mig & jamade ett; 'Hej - ska jag bo här nu?'
Noah tyckte att hon var ursöt & påtalade att hon luktade sååå gott :)
Efter en stund bytte jag & satte in Donna, Destiny & Sweet i kattrummet & lät Glory utforska hela huset. Rufus lät jag stanna eftersom den gentleman som han är välkomnar han alla nykomlingar med bravur, så även denna gång! Det märktes att Glory gillade honom också, hennes svans sköt i höjden & hon kuttrade till.
Glory upptäckte snart vår vattenfontän & den fick toppbetyg! Hon hade lite svårt att dricka från strålen, hon bet efter den & samtidigt blev hon ganska våt men det verkade inte bekomma henne det minsta. Smakade lite på maten & började sedan att leka med några bollar. Vilken cooling!
Jag släppte ut Sweet först och hon studerade Glory nyfiket & fick också nosa på henne lite. Till sist lät jag Donna & Destiny komma ut eftersom de ligger högst i rangen. Det blev lite morr & fräs men Glory lät inte ta åt sig. Jag hann inte mer än öppna dörren till kattgården så var Glory först ut, fastän det var både mörkt & lite blött. Och så var hela kattgänget samlat.
Glory är verkligen mer än jag kunnat drömma om. Hon har i mina ögon ALLT en ragdoll ska ha! Och äntligen har jag fått en helt perfekt päls! Hon kommer att tillföra min avel så mycket positivt & jag är evigt tacksam!
Bland hjärtan & 'I Love You' på Glorys bedömning så har Raymond skrivit; PRAKTFULL!!
Och det är precis det rätta ordet för Glory.

Inga kommentarer: