måndag 17 augusti 2009

En fulländad utställningshelg!

I helgen som gick var det Min Kattklubb som arrangerade utställning i Kristianstad & jag var där såklart ;) Detta blir mycket att läsa så för er som inte orkar får nog sluta läsa här *skratt*

Som vanligt fick man ett kärt & trevligt bemötande av dem. De imponerade på mig redan i Båstad förra vintern med ett fantastiskt & proffsigt arrangemang.
Enda nackdelen med lokalen i Kristianstad var dock att ventilationen inte fungerade som den skulle så det var väldigt varmt & dålig luft. Men med några burfläktar & isklampar så gick det ändå.
Vi hade fått exemplariska domare bägge dagarna; Lene Glem & Jörgen Frithiof. Så förväntan & spänningen var hög!

Glory var inte heller idag på så bra humör, hennes hormoner löper helt amok i kroppen stackaren. Med tanke på att hon började löpa redan som 6-månaders kattunge så är det inte så konstigt. Hon låter ju sig bedömas & gör inget mer än pratar & morrar lite dovt. Och domarna verkar ju inte bli påverkade av detta eftersom hon är otroligt lovande i sin helhet.

Nåja, Lene Glem var mäkta förtjust i Glory. Hon älskade hennes uttryck & typen var otrolig tyckte hon. Det enda som fanns att anmärka enligt Lene var hennes profillinje som hon önskade något bättre. Öronplaceringen var imponerande & hon tyckte att hon var i supershow presentation!



Mizzy var på tur & denna lilla docka blev hon uppenbarligen förälskad i. Hon började med att fråga mig om hon verkligen bara var 3½ månad gammal då hennes stomme & längd redan var mycket lovande.

Hon sa att Hannah Jensen en gång lärde henne om de 'tre rundningarna' i ragdollens huvud. Över nospartiet, över nosryggen & över toppen. Dom hade Mizzy :)

Profilen var precis den hon önskade.

Tyvärr så är ju henns ögonfärg väldigt ljus & den är det ju inte så mycket jag kan göra åt. Jag grämer mig oerhört... Syrran Minnie fick ju allt & lite till. Kunde hon inte ha delat med sig lite i alla fall?! ;)

När det var dax för BIV så stod det mellan Glory & Mizzy.



Lägg till bild

Lene hade stora svårigheter att bestämma sig. Det är ju inte så lätt att stå & jämföra 2 st honor som har hunnit så olika långt i utvecklingen. Helst hade hon ju velat ge det till bägge sa hon, hon frågade t.o.m publiken vad de tyckte då de hade samlats en hel del som var nyfikna över utgången.





Tll slut valde hon Glory, Mizzy föll på sin ögonfärg.

Lene ville gärna ha tillbaka dem inför sina nomineringar.


S*Itchy Koo's Austin Reed är löjligt snygg & så STOR! Vilken kille!


Zvezdan med ursnygga Bubblan :)

Inför nominering stod Glory emot en annan tabby ragdoll, en maine coon & en skogis. Glory slog ut ragdollen först & det verkade som att Lene hade bestämt sig ganska fort. Lene ville se Glory i panel! Jag blev jätte glad såklart!
Mizzy var sedan uppe mot ungdjuren som bestod utav en bedårande brunsköldpadda ragdoll, en maine coon & en skogis. Lene valde efter många om & men brunsköldpaddan som dessutom hade en fantastisk ögonfärg & sa att Mizzy förlorade på sin ögonfärg.
Grattis Anette till en fantastisk fin avkomma!

När jag hämtade ut Mizzys bedömningssedel så kunde jag inte låta bli att le... Lene hade ritat ett stort hjärta & inuti det hade hon skrivit; ' Excellent all over'.

I panelen var det stentuff konkurrens med 7st honor emot Glory. En snygg skogis vann som domarna verkade vara ganska eniga om.

Söndagen kom & jag skulle få visa upp mina katter för Jörgen Frithiof. En av de mest lärorika, underhållande & härligaste domarna enligt min mening. Jag hade inte haft honom på 5 år & var väldigt spänd inför hans bedömning.

Jörgen vill gärna betrakta katterna på lite håll innan han får upp dem på bordet. Och när assistenten kom fram med Glory till honom började hans ögon nästan att glittra.

Efter en lång tystnad utbrister han; 'Det är dregel-varning på denna katten!' Det är så man känner salivet i mungipan'. Jag fick rysningar när jag satt & studerade det hela.
Glory var lite spänd men Jörgen hanterade henne varsamt & han hade så mycket gott att säga om henne. Han älskade hennes uttryck & även han påpekade dessa 3 rundningar som ska finnas i ragdollens huvud. Något rak i profillinjen tyckte han för tillfället. Sedan sa han att när han får upp en så bra katt på bordet så går han gärna in & petar på detaljer som egentligen är ganska oväsentliga. Hennes 'v' är då inte 100% symmetriskt. Flera gånger tystnade han, begrundade henne, log & skakade på huvudet. Med andra ord en kanonbedömning!

Efter Glorys bedömning satte jag in lilla Mizzy i buren & Jörgen skulle precis starta sin bedömning av hanarna i juniorklassen. När han vände sig om & fick syn på Mizzy så kom han helt av sig för en stund, suckade & tog sig för bröstet. Det var en rolig syn!

Assistenten bar ut Mizzy & Jörgen tittade på henne & log.

'Underbart uttryck', sa han. En profil där böjen började ganska långt ner vilket var positivt för hennes fortsatta utveckling. Han önskade en mörkare ögonfärg men han kunde se att det var på väg att färga ut intill pupillen. Mycket lovande kinder, härlig huvudbredd & redan ett fint rundat nosparti.

Han tyckte att hon var mycket väl utställningspreparerad & härlig att ta i.



Det var dags för BIV & åter stod det slutligen mellan Glory & Mizzy. Han valde Glory & ville definitivt se dem bägge inför hans nomineringar.

När Jörgen skulle plocka ut sina bästa katter hade det samlats en rejäl folkmassa. Jag förstår att alla vill se & lyssna på honom. Det gör jag själv även om jag inte har några katter som ska dömas hos honom.
Glory stod emot en birma & två skogisar (tror jag). När Jörgen berättat för publiken lite om varje katt säger han bara; 'Det finns bara ett val för mig & det är den bästa katten som jag har haft på bordet idag. Det är ragdollen!' Jag blev alldeles knäsvag & givetvis rörd av tårar. Jag var tvungen att krama Jörgen :)

När jag såg att Mizzy skulle upp emot inte än mndre 7st ungdjur tänkte jag bara 'Herregud, vilket startfält!'
Vi fick knappt plats att stå där framme hos Jörgen. Mizzy hängde oberörd & slapp i mina händer som en riktig trasdocka.
Först valde Jörgen bort en superfin blåsköldpaddsmitted ragdoll. Sedan tog han bort två birmor. Sedan en svart resp. en svartsköldpadds maine coon.

Nu var det Mizzy, en svart sköldpaddsspotted skogis & en vit maine coon kvar & min puls var nu mycket hög. Jörgen menade nu att han hade 3 otroligt lovande kattungar som alla höll för panelen & helst skulle han vilja nominera alla tre men det gick ju inte.
Han plockade till slut bort den vita maine coonen. Mina händer började nu att darra av all nervositet så jag var tvungen att sätta ner Mizzy på golvet & ta ett nytt grepp.
Jörgen sa att Mizzy kunde haft en bättre ögonfärg men vad gjorde det egentligen när man var en sådan docka. På skogisen hittade han faktiskt inget att dra ner på & jag trodde att det var klart.

Mizzy slickade på mina fingrar helt ovetandes om all uppståndelse. Det hördes ett 'aaahhh' i publiken & många skrattade. Jörgen såg på henne, suckade & menade att var tvungen att titta på henne en sista gång. Han sa till publiken att det var så jobbigt att behöva välja mellan två så bra katter.
Men så tryckte han Mizzy intill sig, lyfte henne upp i luften & sa; 'Kan man annat?! Titta på henne!' Då trodde jag faktiskt att jag skulle dö. Jag gömde huvudet i mina händer, glädjeskriet kom & sedan också tårarna förstås. Det var en av de tuffaste nomineringarna jag upplevt.
Publiken applåderade, det var t.o.m några som grät. Många som jag inte ens kände kom fram & lyckönskade oss & tyckte att hon var helt bedårande. Vilken härlig upplevelse!
Och det roligaste av allt är att hon är min alldeles egen!

När jag gick tillbaka med Mizzy till hennes bur så kom det fram en kvinna, från Min Kattklubbs styrelse (som jag tyvärr glömt namnet på för tillfället). Hon sa att det var alltid lika kul att ha med mig på deras utställningar, hon hade inte glömt mig från förra gången när Sweet blev BOB :) Det hördes i halva lokalen idag också sa hon *haha*

Glory kom först upp i panelen men även nu var det hård konkurrens. Kommer inte ens ihåg vilken katt som vann. Jag var alldeles för nervös inför Mizzys panel.

Det var 6 eller 7st ungdjur som kom upp. Mizzy fick många pussar av domarna.

Lene Glem sken upp när hon såg henne, sedan kom Jörgen fram till henne.

Så var det dax att läsa upp domarrösterna & både Lene & Jörgen röstade på Mizzy. Två andra domare röstade på en skogis & till slut la Anne-Gro Edstöm den avgörande rösten på skogisen.

Ack så nära ett BIS!

Tack alla för en otroligt trevlig helg!! Detta kommer jag att leva på länge :))

1 kommentar:

Henrietta sa...

Grattis!!! Låter som om du vart lite nöjd :o))
Kram Henrietta