måndag 14 september 2009

Går i hundtankar...

Ända sedan jag var 10 år gammal & träffade min första Rhodesian Ridgeback i verkligheten så visste jag att det var just en sådan jag skulle köpa när jag blev stor.
Jag & Peter har diskuterat det några gånger genom åren men vi har hela tiden kommit fram till att det var bättre att vänta tills barnen var lite större. Jag tycker att Noah är i en lagom ålder nu, 5½ år men Thea är fortfarande i minsta laget med sina 3 år.
Å andra sidan är det ju aldrig fel att läsa på, skaffa sig så mycket kunskap & kontakter som möjligt så att man är väl förberedd när det väl är dax för en ny familjemedlem.

När jag såg att SRRS snart skulle ha en cert-utställning i Råå i Helsingborg så blev jag oerhört glad.
Min systerdotter Emelie, min pappa & Noah följde med mig. Och när jag möttes av en uppsjö av dessa vackra, ståtliga hundar blev jag alldeles lyrisk. Samma känsla som när jag såg ragdoll för första gången så det bådar ju gott :)





När jag stod & pratade med några i styrelsen dök det upp en kvinna som de rekommenderade mig att prata med. Hon visade sig vara en väldigt erfaren uppfödare, de hade köpt deras första Ridgeback 1994 & startade sin uppfödning 1997.

Hon bad mig följa med att gå en runda med hennes tik & 'lilla' valp på 3½ månad. Hon räckte mig kopplet & vi gick iväg. Jag hade många frågor & hon besvarade dom alla. Det kändes väldigt bra!





Under utställningen pratade jag också med 2 vinstrika uppfödare från Stockholm. Speciellt en av dom fick jag väldigt fin kontakt med. Hon hade fantastiskt fina hundar med intressanta linjer, importerat från just Sydafrika som de härstammar ifrån. Hon gav mig raka & ärliga svar & bad mig ringa henne om jag hade fler funderingar & frågor.

Sedan bar det av till Sofiero för ytterligare en stor hundutställning med diverse raser. Vi kom precis lagom till Best In Show-finalerna. Det var så härligt att se de lyckliga vinnarna.
Jag skulle mycket väl kunna bli biten av hundutställningar också men då måste jag nog sluta att jobba för att hinna med allt *haha*

Inga kommentarer: